bexta

Smörgåstårta

Publicerad 2012-06-08 15:21:36 i Recept

Vad jag blev sugen på smörgåstårta helt plötsligt. Det här receptet hittade jag på nätet (www.matdagboken.se), ser väldigt gott ut... får se om jag gör den idag eller inte??

SMÖRGÅSTÅRTA

För: 20 personer

En enkel och god smörgåstårta. Bilder kommer...

Källa: Eget foto
Uppladdad av: ylwa
Smörgåstårta.
Smörgåstårta.
Smörgåstårta.

Ingredienser

2 x 1000 g Skogaholms Originalrost

Fyllningar:
10 ägg
350 g kaviar
3 dl vispgrädde
200 g leverpastej
720 g Bostongurka
200 g Lyckans Ost skinka
300 g Tulips skinka

Garneringen:
6 ägg
2 x 500 g Lyckans Ost skinka
2 dl vispgrädde
270 g rökt skinka
300 g köttbullar
200 g ost
600 g skalade räkor
1 gurka
20 små tomater
Dill

Beskrivning

Skär bort alla kanter på brödet.

Lager 1:
Hårdkoka 10 av äggen.
Lägg 12 skivor bröd på en ugnsplåt.
Skala och hacka äggen, blanda dem med kaviar och 1 dl vispgrädde.
Bred ut det på brödet.

Lager 2:
Lägg 12 skivor bröd på äggröran.
Blanda ihop leverpastejen med Bostongurka och 1 dl vispgrädde till en smet.
Bred ut det på brödet.

Lager 3:
Lägg 12 brödskivor på leverpastejen.
Blanda ihop mjukosten med den skurna skinkan
och 1 dl vispgrädde.
Bred sedan det på brödskivorna.

Avsluta med 12 skivor bröd.

Blöt 2 stycken kökshanddukar ordentligt, nästan så det droppar om dem.
Täck sedan hela tårtan med dem.
Ställ nu in tårtan i kylskåpet över natten.

Garneringen:
Hårdkoka de 6 äggen.
Blanda mjukosten med 1-2 dl vispgrädde, den skall inte vara för hård men inte heller för lös.
Täck hela tårtan med osten.
Tryck fast den rökta skinkan runt om hela tårtan,
låt en liten bit av skivan sticka upp över kanten.
Jag delar köttbullarna och tomaterna i 2 bitar.
Ostskivorna delar jag i 4 delar som jag rullar ihop
och trycker ner på högkant.
Äggen delar jag i 6 klyftor.
Gurkan brukar jag antingen hacka eller strimla.
Nu är det bara att släppa loss fantasin och dekorera tårtan.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela